BLOG | Hoe blijf je als ondernemer tijdens (en na) het Coronavirus zichtbaar?
Christiaan Braakhekke
Voor ondernemers is het bepalen van de juiste strategie nu erg belangrijk!
Afgelopen week werd na de toespraak van premier Rutte duidelijk dat alle horeca ondernemingen hun deuren moesten sluiten. De nachtmerrie voor iedere ondernemer. Maar als we kijken naar wat de toestand in Italië, Spanje en Frankrijk is, kunnen we de conclusie wel trekken dat het ook in Nederland nog lang niet voorbij is. Dit betekend dat ook voor veel andere bedrijven het een spannende tijd is. Met name kleine en middelgrote ondernemingen maar ook ZZP'ers zullen veelal zonder werk komen te zitten. Maar hoe moeilijk deze tijden voor iedereen ook zijn, is het de kunst om zoveel mogelijk in kansen en oplossingen te denken. Wat moet je met zoveel vrije tijd? Wat kan ik nu doen nu ik geen klanten heb om te knippen? Nou,... wellicht zijn hier een aantal tips en ideeën om jouw tijd en energie nuttig te besteden.
Tip
1. Upgrade jouw doelgroep.
Ben jij een startende ondernemer of pas begonnen? Dan heb je nu voldoende tijd om jouw doelgroep te kiezen of onder de loep te nemen. Want welke doelgroep jij kiest heeft grote invloed op je succes. Zitten jouw klanten te wachten op een bepaald product of dienst? Hoe profileer ik mij naar deze doelgroep? Rabobank heeft op hun website een toffe tool die jou kan helpen om antwoord te krijgen op deze vragen.
Ben jij een startende ondernemer of pas begonnen? Dan heb je nu voldoende tijd om jouw doelgroep te kiezen of onder de loep te nemen. Want welke doelgroep jij kiest heeft grote invloed op je succes. Zitten jouw klanten te wachten op een bepaald product of dienst? Hoe profileer ik mij naar deze doelgroep? Rabobank heeft op hun website een toffe tool die jou kan helpen om antwoord te krijgen op deze vragen.
2. Upgrade jouw huisstijl/imago.
Heb jij nog niet de tijd gehad om alle puntjes op de spreekwoordelijke "i" te zetten? Neem hier dan nu de tijd voor en neem geen genoegen met een zelfgemaakt logo in Word, Paint of op maakjeeigenlogo.nl. Uit eigen ervaring durf ik te zeggen dat je meer succes hebt als je je professioneel profileert. Denk hierbij niet alléén aan een logo maar denk verder. Heb je al gedacht aan Social Media banners, profielfoto's en tijdlijn afbeeldingen? Of een stempelkaart die jij je klanten meegeeft om de volgende keer een gratis wasbeurt te ondergaan? Durf hierin te investeren. Het levert je uiteindelijk meer op.
Heb jij nog niet de tijd gehad om alle puntjes op de spreekwoordelijke "i" te zetten? Neem hier dan nu de tijd voor en neem geen genoegen met een zelfgemaakt logo in Word, Paint of op maakjeeigenlogo.nl. Uit eigen ervaring durf ik te zeggen dat je meer succes hebt als je je professioneel profileert. Denk hierbij niet alléén aan een logo maar denk verder. Heb je al gedacht aan Social Media banners, profielfoto's en tijdlijn afbeeldingen? Of een stempelkaart die jij je klanten meegeeft om de volgende keer een gratis wasbeurt te ondergaan? Durf hierin te investeren. Het levert je uiteindelijk meer op.
3. Verdiep je in verhalen van andere ondernemers.
4. Bepaal de juiste marketingstrategie of pas deze aan.
Nu jij je doelgroep in kaart hebt gebracht kun je na gaan denken hoe deze te benaderen. Is jouw doel om nieuwe klanten te genereren, dan moet je nagaan of het blijven investeren in Facebook campagnes wel nut heeft of vraag je af of je dit wel op de juiste manier doet. Er zijn talloze online webbinars die je kunt volgen om meer te weten te komen over online marketing. Een van de betere, vrijblijvende, transparante vind ik zelf de Mark Bongers Academy. Let wel op! Eens op hem geklikt en je komt nooit meer van hem af!
Heb je de smaak te pakken? Ga dan zelf eens het web op om mogelijkheden te bedenken hoe jij je vrije, nutteloze quarantaine tijd zinnig in te vullen en laat anderen zien hoe jij dit aanpakt. Laat een reactie, foto of video achter in de comments and stay safe!

The body content of your post goes here. To edit this text, click on it and delete this default text and start typing your own or paste your own from a different source.